Een speciaal onderdeel van de aanpak in onze praktijk is de Cyriax injectietherapie, die alleen door artsen mag worden gegeven. Voor een flink aantal aandoeningen van het bewegingsapparaat zijn injecties met ontstekingsremmende werking uitermate geschikt. In de injectie zit een ook een verdovingsmiddel.

Vaak zijn het structuren in of om een gewricht die klachten veroorzaken. De oorzaak van deze klachten kan een ontsteking zijn of overbelasting of slijtage (artrose), bijvoorbeeld van de slijmbeurs, het kapsel, de peesschede of de pees aanhechting. Schouder-, elleboog-, heup- en knie-klachten maar ook klachten van andere kleinere gewrichten als pols/hand  en voet/enkel reageren goed en snel op een injectie in of rond het gewricht. Corticosteroïden remmen ontstekingen, verminderen pijn en gaan zwellingen tegen. Daardoor kunt u het gewricht vaak beter bewegen. De injectie geneest de artrose niet, maar zorgt dat u er minder last van heeft.

De kans op complicaties, zoals infectie en bloeding ter hoogte van de injectieplaats en allergische reacties, is erg klein. Het effect van het corticosteroïd  is over het algemeen pas na een dag of 5-7 merkbaar. Na twee weken volgt een controle consult omdat dan het effect van de injectie goed te beoordelen is. Bij niet voldoende resultaat kan er dan nog een injectie worden gegeven.

De injecties worden indien nodig onder echogeleide uitgevoerd. Daarmee komt de ontstekingsremmende vloeistof komt precies op de plek waar het nodig is.

injectietherapie