De frozen shoulder (capsulitis adhaesiva) is een aandoening waarbij het gewrichtskapsel is ontstoken (capsulitis) en zo verdikt en enigszins verschrompeld. Het resultaat is een zeer pijnlijke, stijve schouder met een (zeer) beperkte beweeglijkheid. Deze aandoening, herstelt bijna altijd volledig, maar dit kan lang duren (van enkele maanden tot 1,5 jaar).

Wat is een frozen shoulder?

adhesive-capsulitisEen frozen shoulder komt niet zoveel voor : 2- 5 % van de Nederlandse bevolking krijgt deze aandoening. De aandoening komt iets meer voor bij vrouwen dan mannen en het meest tussen de 40 en 65 jaar, meestal rond het vijftigste jaar. Bij mensen met suikerziekte (Diabetes Mellitus) komt het vaker voor ( 10-20%). Ook zien we het vaker voorkomen na een trauma of een valpartij ( pas na maanden!) of operatie aan de schouder. De exacte oorzaak is nog niet bekend, maar er is sprake van een vorm van gewrichtsontsteking waarbij het gewrichtskapsel door een soort littekenreactie kan samentrekken en zo de bewegingsbeperking veroorzaakt.

Dit is de rechter schouder van voren af gezien. U ziet het gewrichtskapsel dat verdikt, ontstoken en verschrompeld is , waardoor het strakker om het gewricht zit en de bewegingsruimte voor de bovenarm vermindert.

Pijn en beloop

De schouder wordt in weken tot maanden toenemend pijnlijk en er ontstaat ook een toenemende bewegelijkheidsbeperking. De pijn bij deze aandoening is fors en patiënten hebben vaak vooral ‘s nachts en bij verkeerde bewegingen heftige pijn (die dan 10-20 seconden voortduurt). Maar ook overdag is er forse pijn meest aan de buitenkant van de schouder en vaak in de bovenarm.
De schouderbewegingen zijn fors afgenomen en erg pijnlijk.

Het beloop van de frozen shoulder kent drie fasen:

• Fase 1 is de ‘verstijvende’ fase, die zes weken tot maximaal negen maanden kan duren. De pijn neemt geleidelijk toe en tegelijkertijd neemt de beweeglijkheid af.
  • Fase 2 heet de ´frozen´of ´bevroren´fase. De pijn neemt langzaam af, maar de stijfheid blijft. Deze fase kan tussen de vier en negen maanden duren.
  • Fase 3 is de laatste fase, de ‘ontdooiende´ fase. De pijn verdwijnt meer en meer naar de achtergrond, en de beweeglijkheid keert langzaam terug tot (nagenoeg) normaal. Deze fase duurt tussen de vijf maanden en twee jaar.

Behandeling

De frozen shoulder is niet makkelijk behandelbaar en een onjuiste aanpak ( teveel bewegen) kan het genezingsproces vertragen of de aandoening verergeren. Het is niet verstandig de schouder door de pijngrens heen te bewegen of te laten bewegen. Voorop staat om de pijn zo snel mogelijk te doen verminderen of te laten verdwijnen. Met een enkele corticosteroïden-injectie kan dit doel meestal snel worden bereikt.

De pijnbestrijding bestaat uit 1 tot 3 injecties met corticosteroïden in het gewrichtskapsel. Vaak zien we verbetering na 1 injectie en een voortgezette verbetering na de 2e injectie. Soms geven we tijdelijk Paracetamol, Brufen of Diclofenac of Naproxen ( ontstekingsremmende medicijnen), eventueel met een maagbeschermer erbij. Na de injectie en de weken erna geen oefeningen met de arm doen!