Artrose

Degeneratie is de normale veroudering en achteruitgang in functie van weefsels en organen; eigenlijk een consequentie van het ouder worden. Denk bijvoorbeeld aan botontkalking (osteoporose), aan grijze haren en aan verslechtering van zien en horen (door degeneratieve processen binnen oog en gehoororgaan). Wanneer deze veroudering plaats vindt in een gewricht spreken we van artrose; in de volksmond wordt dan ook wel gesproken over slijtage. Artrose is één van de meest voorkomende oorzaken van chronische pijn.

Bij artrose is er in het beginstadium vooral sprake van kraakbeenbeschadiging en kraakbeen versmalling: bij het ouder worden neemt de soepelheid van het kraakbeen af en schiet het reparatieproces te kort. Hierdoor wordt het kraakbeen droger en stijver. Dat gebeurt uiteindelijk bij iedereen, al heeft de een meer last daarvan dan een ander. Artrose kan ontstaan door een combinatie van verschillende factoren waaronder o.a. overgewicht, overbelasting, genetische factoren en reumatoïde artritis. Het slijtageproces kan ook versnellen door overbelasting bij zwaar werk/topsport, verkeerde houding (rug- en nekklachten) en oude blessures of een in het verleden doorgemaakte fractuur in een gewricht (kraakbeenbeschadiging/stand afwijking).

Naarmate we ouder worden verliest het kraakbeen door de verminderde vochtigheid zijn stijfheid en sterkte en zo ontstaan er kleine barstjes en scheurtjes in het kraakbeen. Deze beschadigingen kunnen op een gegeven moment minder goed worden gerepareerd en zo neemt ook de dikte van het kraakbeen af ( op röntgenfoto is versmalling van de gewrichtsspleet te zien). Hierdoor is de druk-beschermende functie van het kraakbeen niet meer optimaal en intact en komt er meer druk op het onderliggende bot, dat weer op zijn beurt reageert met onregelmatige verbreding van de botranden door extra botaanmaak (sclerose en cystevorming) en botuitwassen, de zogenaamde osteofyten.

Artritis (ontstoken gewricht)

Wanneer een artrotisch gewricht geïrriteerd wordt b.v. door overbelasting of door losse kleine stukjes kraakbeen binnenin, ontstaat een ontsteking, de zogenaamde Artritis. Dit is een niet – bacteriële ontsteking van het gewrichtskapsel en gaat meestal gepaard met pijn, zwelling en warmte. In onze praktijk behandelen wij artritis met het uitzuigen van het ontstekingsvocht en het achterlaten van corticosteroïden (een sterke ontstekingsremmer) en verdovingsvloeistof onder echogeleide.

Artrose kan leiden tot een complex van veranderingen van het hele gewricht, tot in het kapsel maar ook tot buiten het gewricht b.v. de pezen, banden en zelfs slijmbeurzen rondom het gewricht kunnen geïrriteerd worden. Pijnbehandeling met paracetamol of (tijdelijk) een ontstekingsremmer en goede adviezen voor gedoseerde afgemeten beweging op maat (wel bewegen, maar niet overbelasten!) zijn heel belangrijk om de kwaliteit van leven op een hoger plan te krijgen.

Verschijnselen, symptomen en gevolgen

Artrose is wereldwijd de meest voorkomende gewrichtsaandoening en pijn is het belangrijkste symptoom! Daarnaast bestaat er ochtendstijfheid, startstijfheid, bewegingsbeperking, functieverlies en crepitaties (kraak-geluiden) en hydrops (vocht in het gewricht). De combinatie van deze symptomen geeft vaak een verminderde kwaliteit van leven, ook doordat de pijnbehandeling tekort schiet of de diagnose nooit echt is gesteld. Veel patiënten met artrose slapen ‘s nachts slecht en voelen zich somber! Goede pijnbehandeling is de remedie. In onze kliniek staat pijnbehandeling bovenaan en kunnen we  injectietherapie onder echogeleide toepassen.